środa, 6 czerwca 2012

Pierwszy aranż na profesjonalnym substracie


  Przez rok funkcjonowania zbiornika sporo czytałem, uczyłem się… postanowiłem wreszcie sprawdzić swoją wiedzę w praktyce. Akwarium przeszło częściowy restart. Postanowiłem zmienić rodzaj oświetlenia i zaopatrzyłem się w aluminiową pokrywę z czterema świetlówkami 80W T5 (2x aquastar sylvanii i 2xgrolux tego samego producenta) na dwóch statecznikach elektronicznych-łącznie 320W na 375l więc około 0,85W/l. Świetlówki T5 to dużo większy wydatek, niż tradycyjnie montowane w pokrywach T8, jednak inwestycja zwraca się dość szybko, biorąc pod uwagę dużo większą trwałość tych świetlówek i rzeczywistą ilość Lm oddawanych z W.
 Trzydzieści gatunków roślin zamieniłem na dwanaście-część pozostała ze starej aranżacji, a kilka dokupiłem. Korzenie zamieniłem na delikatniejsze red moor wood-doświadczenia z torfowymi były świetne, jednak potrzebowałem więcej miejsca dla roślin i dekoracje rzucające mniej cienia na dolne części zbiornika. Własnej roboty system rozpuszczania co2 zamieniłem na bardziej estetyczny dyfuzor ze spiekiem ceramicznym. Pozostała stara filtracja, podłoże bazaltowe i zwierzęta.
  Ta wersja zbiornika była pierwszym podejściem do tematu aqua scapingu takiego, jakim widzimy go na zdjęciach z japońskich galerii. Oczywiście i tu nie obyło się bez popełniania błędów, z których najpoważniejszym było pozostanie przy bazaltowym podłożu. Zapewniłem roślinom idealny system filtracji, mocne oświetlenie, wyważoną linię nawozową, jednak nie postarałem się o bogate w składniki odżywcze podłoże. Myślę, że losy tej wersji zbiornika potoczyły by się zupełnie inaczej i ich historia byłaby dużo dłuższa, a samo akwarium byłoby bardziej zbliżone do wspomnianych zdjęć japońskich mistrzów, gdybym już wtedy zdecydował się na profesjonalny granulat zamiast bazaltu. W tym wypadku większa inwestycja zwraca się równie szybko, jak przy oświetleniu.
 Mimo wszystko akwarium spełniło swoją funkcję-ozdabiało mieszkanie i sporo mnie nauczyło :) Nabrałem tu wprawy przy uprawie bardziej wymagających roślin, nauczyłem się wiele o krewetkach słodkowodnych, ich upodobaniach i zachowaniu w różnych warunkach.

Poniżej po krutce fotorelacja z założenia i funkcjonowania zbiornika.


















Wreszcie przyszedł czas na zmiany. Akwarium przeszło całkowity restart. Zmienione zostało podłoże, dołożona jedna świetlówka, i kilka korzeni. Rośliny ułożone z większym rozmysłem.


Po dwuletnich próbach z podłożem bazaltowym, postanowiłem zbliżyć się trochę do profesjonalizmu i spróbować swoich sił z podłożem ADA Amazonia. Kompozycja założona z zamiarem stworzenia baniaka w stylu nature. Oczywiście zbiornik poszedł odrobinę swoją drogą i powstała mieszanka holendersko - naturalna.
Słów kilka od strony technicznej:

Wymiary
                     150x50x50 szkło float

Oświetlenie
                         5x80W
                         -2x Sylvania Grolux
                         -3x Sylvania Aquastar

Filtracja
                   TetraTec EX-12000
                   HW-303A

Podłoże
                    ADA Amazonia I

Dekoracje
                       Korzenie Red Moor Wood

Nawożenie
                        ADA Step 2
                        K2SO4
                        Easy Carbo
                        Kapsułki Ferka Stremma i Rosetta do podłoża
                        Co2 podawane z butli wysokociśnieniowej na spiek ceramiczny

Flora
               -Rotala Green
               -Rotala Colorata
               -Blyxa Japonica
               -Eleocharis Parvula
               -Hemianthus Micranthemoides
               -Staurogyne sp.
               -Ludwigia Arcuata
               -Hydrocortyle sp. japan
               -Cryptocoryne Wendti Brown
               -Microsorium Thin Leaf
               -Microsorium Trident
               -Weeping Moss
               -Christmas Moss
               -Nymphaea Lotus

Fauna
                 -Otocinclus affinis
                 -Nematobrycon palmeri
                 -Carnegiella strigata
                 -Trigonostigma hengeli
                 -Caridina multidentata
                 -Neocaridina heteropoda var. red
                 -Anentome Helena

Po korzenie jechałem specjalnie przez pół kraju, ale było warto :) Niestety po jakimś czasie za bardzo pochłonęły je rośliny... te jednak uwielbiam, więc powodów do radości nie brak!

Kilka fotek:

Zakładanie:







Co można powiedzieć o produktach ADA? Są snobistyczne, mają kosmiczne ceny...?
SĄ REWELACYJNE!!!
Rośliny wystartowały jak szalone! Podłoże wspomagane kapsułkami ferki zdziałało cuda. Rośliny trawnikowe zagęściły się w ekspresowym tempie, a łodygowce wymagały cięcia co tydzień.
Oczywiście i tu nie obyło się bez błędów kompozycyjnych, jednak przy zakładaniu akwarium długoterminowego, trudno tego uniknąć. Na szczęście poprzednie doświadczenia pomogły w bezproblemowy sposób poprowadzić akwarium tak jak tego chciałem.
Bardzo szybko doprowadziłem zbiornik do całkowitego zagęszczenia:







Jako że aranż tworzony był nie tylko dla dekoracji w pokoju, ale również na potrzeby debiutu w międzynarodowym konkursie akwarystycznym IAPLC, tak też był prowadzony. Ostatnie cięcia przeprowadzałem bardzo wysoko, starając się zmusić rośliny do ułożenia się dokładnie tak jak chciałem.











I wreszcie przyszedł czas na sesję finałową:





Sama sesja przeprowadzona była trochę na wariata, ale skoro już się zdecydowałem, zdjęcie wysłałem. Teraz czekamy na ocenę sędziów. Top 1000 byłoby świetne :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz